Een nieuw verdienmodel voor schrijvers

Een schrijver die nadenkt over zijn eigen toekomst, moet nadenken over een ander verdienmodel. Hoe groter het aandeel van het e-boek, hoe meer de boekenbranche de verschuivingen zal laten zien die de muziekindustrie de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt. Geen inkomsten uit de cd-verkoop, maar leven van de recette van optredens. Een groot verschil is echter dat muzikanten zijn geboren om op te treden. Dat vooral optredens voor inkomsten zorgen, voelt als ‘back to basics’. Schrijvers zijn niet gemaakt om op te treden. Een aardig optreden op t.v., bij een poetry slam wat spektakel, daarmee is het op. Laten we eerlijk zijn: veel optreden houdt je vooral van het schrijven af.

Wellicht moet de nieuwe marge komen uit een andere manier van distribueren. E-books zelf verkopen via je eigen webshop vergroot de winst per boek. Je moet dan echter ook zelf je publiciteit doen en je boek tot in de perfectie geredigeerd hebben. Er zijn partijen die in dit gat springen. Laat je manuscript door een freelance redacteur bekijken. En bij Lulu.com koop je als doe-het-zelf-uitgever ook een reclame- en distributiepakket. Een site als BuboBooks plaatst boeken die in eigen beheer zijn uitgegeven naast werken van de bekende uitgeverijen. Of dit de toekomst is? Het is koffiedik kijken en het is pionieren. Ik heb daar eigenlijk geen zin in: ik wil schrijven. Ik stuur komende week maar weer eens een manuscript naar een uitgeverij.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s