De mythologie van hedendaagse fictie

Als je op de voortiteling van televisieseries let, zal je opvallen dat soms iedere aflevering door iemand anders geschreven is. Toch is het geheel consistent en gaat de ontwikkeling van de plotlijn die door de hele serie heen loopt gestaag door. Dat lukt omdat dat soort series met een bijbel werkt: een boekwerk met een uitgebreide beschrijving van alle personages en de hoofdplotlijnen. De afgelopen jaren is daar aan toegevoegd een beschrijving van de wereld waar de serie in speelt. Het universum. Dat lijkt wellicht alleen nodig voor Star Wars The Next Generation maar niets is minder waar. Juist hedendaagse, realistische series zoals The Soprano’s, The Wire of Sons of Anarchy werken met zo’n beschrijving. De Mythology wordt dat genoemd. Het gaat om uiteenlopende zaken als de voorgeschiedenis, de sfeer, de locaties, de interne logica en de regels en codes van de geportretteerde subcultuur. Hiermee wordt benadrukt dat ook met het creëren van een hedendaagse serie, je feitelijk een hele nieuwe wereld schept.

Ik vind dat een hele mooie manier om te kijken naar iedere vorm van fictie. Het is een hele concrete manier van zeggen dat ´alles moet kloppen´, of ´met elkaar in evenwicht moet zijn´. Bij film en televisie is een uitgewerkte Mythology noodzakelijk als middel om te kunnen samenwerken. Bij toneelteksten is het vrij ongebruikelijk. Af en toe zie je bij een toneelstuk wat beknopte beschrijvingen van personages gevoegd, of notities van de schrijver, maar dat is vrij mager. De schrijver betreedt het domein van de regisseur en de spelers en komt al snel over als iemand die z´n kindje niet los kan laten. Ik trek me daar weinig van aan. Het op papier zetten van die wereld heb ik zelf nodig. Het is onderdeel van mijn schrijfproces. Als het stuk eenmaal af is, gaat die tekst niet de prullenmand in. Ik stop hem netjes als bijlage bij de toneeltekst. Het kan een regisseur helpen de tekst te interpreteren. En anders kan er voor het persbericht nog een aardige quote of synopsis uit worden gedistilleerd.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s